| RPG | Setterh | Świat | Hagor | Oficjalna Wiara |

Oficjalna Wiara

W Setterh wierzy się w setki bogów. Najbardziej rozpowszechniona jest tzw. Oficjalna Wiara. Wyznają ją mieszkańcy Hagoru, częściowo Zirigolu, spotyka się ją w Cerlu, nawet w Nessus.
Oprócz niej ludzie wierzą w bogów, których łączą z oficjalną wiarą. W różnych państwach - w tym, w różnych częściach Hagoru bogowie ci są różnie nazywani, ale zazwyczaj są bardzo podobni do siebie. W Nessus istnieją dodatkowo całkowicie odmienne kulty, których się nie spotyka w innych częściach Setterh - ale jest to efekt tysięcy lat trwania tego kraju.

Oficjalna Wiara wywodzi sie z wierzeń elfów. Opiera się na twierdzeniu, że Setterh zostało stworzone przez jednego boga, zwanego Eru. (miłośnicy Tolkiena znaja tą nazwę, Eru był głównych bogiem w książkach J.R.R. Tolkiena - Setterh powstało pod wpływem kilku książek. Imię Eru jest hołdem oddanym J. R. R. Tolkienowi).
Elfy właściwie wierzą tylko w jednego boga, w Eru. W pierwotnych wierzeniach, nie istnieje żaden bóg, Elfy Wysokich Rodów uznają Eru za siłę sprawczą, Moc, ale nie traktują tego jako osoby odpowiedzialnej a cały świat.
Ludzie znaleźli jeszcze kilku bogów (co ciekawsze, istnieją zapiski, że ponad dwa tysiące lat temu bogowie często dawali znać o swoim istnieniu). Oficjalna Wiara jest wyznawana we wszystkich prowincjach Hagoru, w Denlebie, Beliorze, we wschodnich krainach. Tak więc w Oficjalnej Wierze mamy następujące bóstwa:

  • Eru - pan światła, stworzyciel, ojciec innych bogów
  • Nesira - bogini ciemności, matka bogów. Towarzyszka Eru.

    Potomstwo Eru i Nesiry:

  • Alkor - Patron żeglarzy. Najstarszy z bogów. Przedstawiany w postaci olbrzymiego mężczyzny trzymającego w ręku kulę. Wg wierzeń rządzi on oceanami, pogodą oraz losem wszystkich ludzi na morzu. Patron żeglarzy. Uosabia on bezduszność oceanu, wyroki natury, bywa symbolem okrucieństwa. Marynarze, którzy ocaleli podczas sztormów czczą go jako zbawiciela oraz obrońcę. Główne świątynie spotyka się w miastach portowych.
  • Elara - Patron nauki, lekarzy. Przedstawiany w postaci szczupłego młodzieńca o długich włosach, trzymającego w ręku pióro. Bóg ten sprzyja ludziom. Jest pobłażliwy w stosunku do ludzi. Główne świątynie w Denlebie i Tangorze.
  • Aranea - bogini śmierci. Pani smutku i cierpienia. Przez niektórych uważana za patronkę kochanków. Sprzyja zakochanym. Sprzyja sprawiedliwej zemście. Jest przeciwna zabieraniu zycia bez powodu, aczkolwiek ludzie klną na nią, kiedy umiera małe dziecko, ale niestety, nic nie dało się zrobić. Nikt nie zna planów boskich. Świątynie jej są małe, zawsze stoją w głębi kompleksów świątyń. Prawie nikt nie składa w nich ofiar. Robią to tylko kapłani. Przedstawiana jest w postaci kobiety, o przeciętnym wzroście, ubranej na czarno. Prawą rękę trzyma na grzbiecie czarnego psa, albo wilka. W lewej ręce trzyma białą różę.
  • Melfis - najmłodszy z bogów. Patron kupców, złodziei, oszustów i podróżnych. Jego świątynie spotyka się w całym Hagorze. Często na rozdrożach stawiane są kapliczki.
  • Gevar - morderca. Sprzyja zabójcom. Bóg niepotrzebnego cierpienia i zemsty. Nie darzy Aranei sympatią (Ona zresztą go też). Gaver należy do Oficjalnej Wiary, tak więc można go wyznawać, ale osoby, które noszą symbole Gavera nie są przychylnie witane. Ludzie boją się tego boga. Składają mu ofiary nie dlatego, że chcą czegoś od niego , ale dlatego, że się go boją i chcą aby on dał im spokój.
  • As'ia ( Az'ia) - bogini przeznaczenia

    Inni bogowie pochodzący od Eru:
    Po za Oficjaną Wiarą ludzie wierzą w następujących bogów, będących potomkami Eru i kobiety śmiertelnej:

  • Ultan - (Nessus, Hagor) - bóg wojny, patron żołnierzy. Przedstawiany w postaci wielkiego mężczyzny, z toporem w ręku, przyodzianego w wilczą skórę. Praktycznie w chwili obecnej bóg dołączony do Oficjalnej Wiary.
  • Votger i Melira - syn Alkora - Votger - miłośnik piękna, patron sztuki. Jego towarzyszka Melira jest patronką lekarzy, zdrowia, piękna, poezji. Nie maja własnych świątyń. W Hagorze isnieja tylko ich kaplice.

  • Aver - syn Gevara. Dąży do chaosu. Bóg zniszczenia. Jego wyznawcy dążą do samozagłady. Potrafią podpalić się na środku targowiska. Zabijać, palić domy itd. Kult ten jest zakazany i karany śmiercią. Wyznawcy Avera często sięgają po zapomniane rytuały mające pomóc w zniszczeniu starego porządku o oddaniu świata Averowi. Na szczęście większość z tych rytuałów prowadzi jedynie do samounicestwienia wyznawców.

    Agranom - wg elfów siła stojąca po przeciwnej stronie niż Eru. Przestawiany jest pod postacią olbrzymiego smoka. Przez wyznawców ludzkich uznawany za wcielenie Zła i Ciemności.

    Bogowie nie związani z Oficjalną Wiarą:

  • Lork - (Solor) - wywodzi się z wierzeń elfickich. Wiara pochodzi z dawnego Soloru. Bóg przedstawiany pod postacią smoka. Wiarę to wyznaje część elfów i ludzi. Kapłani (w większości ludzie) uczą się sztuki lecznia. Czasami podróżują po świecie i pomagają innym. Posiadaja takie umiejętności jak: chirurgia, hipnoza, leczenie, znajomość ziół, walka kijem, przyrządzanie wywarów, lecznie mocą itd. Jedyna bronią jaką używają jest długa laska. Niektórzy z nich są perfekcjonistami w stosowaniu kija do walki. Nie oznacza że są to wyćwiczeni wojownicy. Jednak młodsi kapłani przechodzą szkolenie pod okiem wojowników. Mają zakaz używania broni. Zakaz zabijania.
    Ubierają się na biało. Dawniej (jakieś 1000 lat temu) ich świątynia była w Solorze. Później została przeniesiona do północnego Hagoru. Mieści się ona w pobliżu szmaragdowego posągu, przedstawiającego smoka Lorka. Gdzie? To wie tylko garstka osób w Setterh. Mówi się, że jest to niedaleko Denlebu, na północ, na terenie Hagoru. Prawdopodobnie w dawnych czasach, kiedy czciciele Lorka byli zaangażowani w walki z Nessus, Smok symbolizował siłę niszczącą. Kapłani byli zabójcami, którzy toczyli walki na terenach wschodnich Soloru (na granicy z Nessus). Dopiero po latach, kiedy kult został "odkopany" przez ludzi, został wykorzystany w lepszy sposób.Elfy, jako jedyne uznawały (i uznają) tego boga, jako kolejną siłę działającą na świecie. Nie traktują go jako "dobro" czy "zło". Nie używają broni i starają się leczyć, ale nie wahają się zabijać w obronie życia.

  • Bersh - bóg wywodzący się z Nessus. Pochodzi z czasów, kiedy dochodziło do konfliktów miedzy elfami a ludźmi. Był wrogiem Lorka. Bóg ten uosabia najgorsze strony osobowości, przedstawiany jest w postaci olbrzymiego jaszczura. Kapłani posługują się mocą, umieją następujące rzeczy: walka nożem, hipnoza, sugestia, empatia, leczenie, trucie itd. Kult jest zakazany w całym Setterh (Belior, Solor, Denleb, północne krainy Hagoru) oprócz... Hagoru. Nikt nie wie dlaczego w Hagorze jest jedna świątynia, na północ od stolicy (Tangoru). Prawdopodobnie kapłani płacą takie sumy do skarbca królewskiego, że opłaca się tolerować wyznawców Bersha. Mówi się, że składają ofiary z ludzi, ale jak dotychczas nikt tego nie potwierdził. W samym Nessus składanie ofiar, czy też obnoszenie się z wizerunkami Bersha nie jest mile widziane. Kapłani racezj rzadko spotykani, uznawani za osoby z którymi nie powinno się rozmawiać.

| RPG | Setterh | Świat | Hagor | Oficjalna Wiara |